Wat zijn de kenmerken van een goede B2B-bedrijf?
B2B is totaal anders dan B2C. Waar je bij B2B van bedrijf tot bedrijf werkt, is dit met B2C natuurlijk niet het geval. bij deze tweede variant heb je te maken met de consument. Iets wat voor veel bedrijven een stuk lastiger werken is, dan wanneer het om business to business gaat. Vooral gezien het feit er tegenwoordig ontzettend veel bedrijven zijn die ook B2B doen, is het extra belangrijk om jezelf hierin te kunnen onderscheiden. Je kunt namelijk wel het zoveelste bedrijf zijn dat een bepaalde dienst aanbiedt of een bepaald product verkoopt, maar waarom zouden mensen dan voor jou kiezen? Speciaal daarom hebben we een paar kenmerken voor je, die de meeste toonaangevende B2B bedrijven bezitten.
Zorg dat je onderscheidend bent
Stel je bent een marketingbureau, dan werk je in principe alleen maar samen met andere bedrijven. De kans dat een bedrijf al meermaals door verschillende bureaus is benaderd is dus vrij groot. Maar hoe zorg je ervoor dat jij jezelf kunt onderscheiden van de rest, terwijl je in de basis exact hetzelfde doet. Wat we hierin zien, is dat het juist belangrijk is om ervoor te zorgen dat je naamsbekendheid opdoet als merk. Goede voorbeelden hiervan zijn merken zoals Apple, McDonalds en natuurlijk ook Nike. Deze bedrijven hebben hun branding zo strak op orde, dan iedereen ze alleen aan het logo al van mijlenver herkent. Toch is het een ander verhaal wanneer je als marketingbureau werk voor een bedrijf dat aan de consument verkoopt of aan groothandels. Alle informatie b2b online marketing wordt vaak op een andere manier geformuleerd en ook meestal veel zakelijker ingestoken. Iets wat bij een consument natuurlijk niet het geval is.
Zet marketing automation in
Er is niets zo belangrijk als het gebruik van marketing automation. Dit doe je natuurlijk om ervoor te zorgen dat je meer verkoopt en ook je klanten langer aan je bindt aan je bedrijf. Die kun je op een aantal verschillende manieren doen. De meest gebruikte manier waarop dit wordt gedaan is natuurlijk via e-mail. Je kunt namelijk via verschillende platformen een e-mail automation opzetten. Dit betekent dat er automatische mails worden verstuurd wanneer iemand jarig is of wanneer er speciale acties zijn. Op deze manier houd je zonder dat je hiervoor iets hoeft te doen contact met je klant. Dit kun je doen door gebruik te maken van een volledig open source marketing automation platform wat Mautic heet. Wanneer je ervoor kiest hiermee te gaan werken als bedrijf, is goede voorlichting mautic natuurlijk essentieel. Daarom komt er iemand bij je op locatie die je alles van A tot Z uitgelegd en ook daarna tot je beschikking staat wanneer je vragen hebt.
Tot slot
Dat het als B2B bedrijf misschien een stuk uitdagender is om klanten te werven, maar de klanten die je werft, zijn in de meeste gevallen voor de langere termijn en vertegenwoordigen een enorme waarde. Waar je als consument natuurlijk een stuk minder uitgeeft, is een klant met één of meerdere eigen winkels of webshops natuurlijk ontzettend interessant.